Hoe angst overwinnen om zichtbaar te zijn op social media

Als social media manager begrijp ik de uitdagingen waarmee ondernemers worden geconfronteerd als het gaat om zichzelf te laten zien op social media. Een van de meest voorkomende struggles is de angst om zichtbaar te zijn.

Vooral wanneer het gaat om het tonen van je gezicht…

 

Waarom is deze angst zo aanwezig?

Het is de natuurlijke zelfbescherming tegen kritiek en afwijzing.

 

Het idee om jezelf openbaar te presenteren op platforms zoals Instagram, Facebook of LinkedIn kan gevoelens van kwetsbaarheid oproepen.

 

Maar ook angst voor negatieve reacties of het verliezen van privacy.

 

Want wees eerlijk… Je bedrijf is een stukje van jezelf. Het is je kindje wat je wil beschermen.

 

Wat ik regelmatig hoor is dat men denkt dat volgers niet geïnteresseerd zijn in de persoon achter het bedrijf. Maar alleen in de producten of diensten die worden aangeboden.

 

Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste...

 

Maar in enkele branches is het juist belangrijk om je gezicht te laten zien zoals bij: coaching, creatieve beroepen, financieel adviseur, makelaar of een virtual assistant.

 

Gevoelsmatig worden beslissingen genomen. Mensen vinden het fijn om te weten met wie ze contact opnemen. Hoe je eruit ziet, hoe je praat, hoe je je presenteert op social media. Het nemen van beslissingen komt voort uit de menselijke natuur en psychologische processen. Misschien ken je de bekende Know-Like-Trust methode. Meer informatie hierover lees je hier:  Ken, leuk, vertrouw: bouw een sterke band met je volgers

 

Wat zijn de 4 belangrijkste redenen waarom je gezicht laten zien van belang is:

 

  1. Als mensen jouw gezicht zien op social media, voelen ze zich meer op hun gemak. Ze weten met wie ze te maken hebben en dat geeft een vertrouwd gevoel.

  2. Laat zien (waar jij je goed bij voelt) wat je doet in privé situatie, mensen vinden dat fijn. Ze vertrouwen jou en je bedrijf meer als je open bent over wat je doet. Bijvoorbeeld connectie door een hobby of huisdier wat je deelt in je stories. 

  3. Door persoonlijk te zijn op social media, kun je een band opbouwen met je publiek. Mensen voelen zich dan meer betrokken bij jou en wat je te bieden hebt.

  4. Laat zien dat je veel weet over je vakgebied en actief bent op social media. Mensen zien je als een betrouwbare bron van informatie.

 

Maar hoe begin je nou eigenlijk? Hier zijn een paar simpele tips om je op weg te helpen:

 

  1. Bouw online zichtbaarheid langzaam op. Begin met het delen van algemene  berichten voordat je jezelf voor de camera plaatst. Geleidelijk aan kun je je comfortzone uitbreiden en meer persoonlijke content gaan delen.
  2. Begin klein, je hoeft niet meteen je hele levensverhaal te delen. Begin gewoon met een leuke foto van jezelf en een kort berichtje over wat je doet.
  3. Wees jezelf. Mensen houden van echtheid. Laat zien wie je bent en waar je voor staat. Heb je humor, laat het zien.
  4. Als je het echt spannend vindt om voor de camera te staan, oefen dan eerst voor de spiegel. Zo kun je wennen aan hoe je eruitziet en klinkt. Houd in je achterhoofd wat de voordelen zijn wat het je gaat opleveren.
  5. Als je het echt moeilijk vindt, vraag dan hulp. Een social media manager helpt bij het ontwikkelen van een strategie waar jij je goed bij voelt.

 

Kortom, social media is een waardevol platform voor het laten groeien van je bedrijf. Door jezelf te laten zien op social media, bouw je vertrouwen op. Maak je een connectie en laat je zien dat je betrouwbaar bent. Dat kan allemaal helpen bij het nemen van beslissingen tot aankoop of een samenwerking.

 

Met de juiste mindset en ondersteuning kun je stap voor stap je comfortzone vergroten en de vruchten plukken van een sterke online aanwezigheid.

 

De aanhouder wint – you can do it.